What’s so good about working out with haemophilia?

Кое му е хубавото на това да тренираш?

Вероятно това не е първият път, когато сте чули следните думи: физическите упражнения са полезни за вас. И това е вярно. Редовното движение носи много ползи за здравето. Подобрява общото ви състояние, повишава самочувствието ви и намалява риска от сърдечно-съдови заболявания, диабет, остеопороза и някои ракови заболявания. Ползите говорят сами за себе си.

Въпреки че упражненията са полезни за всички, редовната физическа активност, физиотерапията и тренировките могат да бъдат особено полезни за хората с хемофилия. Това се дължи главно на факта, че упражненията увеличават мускулната сила и подобряват стабилността на ставите, което може значително да намали риска от нараняване, кръвоизливи и увреждане на ставите2, 3. Затова поговорете с лекуващия си екип за правилния вид упражнения за вас: движението е чудесен начин да се грижите за себе си както днес, така и утре.

Вдъхновете се

 

Историята на Клайв е само едно от много други истории, която доказва, че ако наистина искате нещо, можете да постигнете необикновени неща - колкото и невъзможно да изглежда това в началото. Историята на Клайв и съпругата му Клеър, техният стремеж и нагласа е чисто вдъхновение. Каква е твоята мечта, която си готов да постигнеш?

Познаване на болестта на ставите

 

Здравите стави позволяват на хората да правят много различни движения.1 Човек с хемофилия може да кърви в една или повече от ставите си.2,3 Повторното кървене в ставите може да доведе до заболяване на ставите, което може да спре човек да извършва ежедневните си дейности.2–8

Знаете ли, че заболяването на ставите може да се появи на всяка възраст1 и има начини да го избегнете?

Източници:

  1. National Institutes of Health: National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases (NIAMS). Healthy Joints Matter. Available at: https://www.niams.nih.gov/health-topics/kids/healthy-joints. Accessed: November 2019.
  2. Knobe K, Berntorp E. Haemophilia and joint disease: pathophysiology, evaluation, and management. J Comorb. 2011 Dec 27;1:51–9.
  3. Berntorp E. Joint outcomes in patients with haemophilia: the importance of adherence to preventive regimens. Haemophilia. 2009 Nov;15(6):1219–27.
  4. Rodriguez-Merchan EC, Jimenez-Yuste V, Aznar JA, Hedner U, Knobe K, et al. Joint protection in haemophilia. Haemophilia. 2011 Sep;17 Suppl 2:1–23.
  5. Bakeer N. A new wave in the evaluation of haemophilic arthropathy. Haemophilia. 2017 Jul;23(4):491–3.
  6. World Health Federation. Assessing and managing bleeds: What are the longterm effects of joint bleeds? Available at: https://www1.wfh.org/en/index.html. Accessed: November 2019.
  7. Gringeri A, Ewenstein B, Reininger A. The burden of bleeding in haemophilia: is one bleed too many? Haemophilia. 2014 Jul;20(4):459–63.
  8. Kuijlaars IAR, Timmer MA, de Kleijn P, Pisters MF, Fischer K. Monitoring joint health in haemophilia: Factors associated with deterioration. Haemophilia. 2017 Nov;23(6):934–40.

Как упражненията помагат на ставите ми?

 

Ставите в тялото ви, включително коленете, бедрата и глезените, се поддържат от различни видове мускули. Намалената сила в тези мускули може да увеличи риска от чести кръвоизливи в ставите, които, както знаете, могат да доведат до хронично подуване и болка. И това може да доведе до цикъл на влошаване, който продължава с всяко кървене.

Поддържане на форма с хемофилия

Упражненията могат да защитят вашите стави от влошаване, като укрепят мускулите, подобрят координацията ви и повишат гъвкавостта ви. Освен това могат да ви помогнат да поддържате здравословно тегло, което минимизира стреса върху ставите ви. Всички тези предимства работят заедно в перфектна хармония, за да се намали честотата и тежестта на кръвотеченията в ставите.

Поддържане на форма с хемофилия

Стъпка 1: задавайте въпроси

Без значение от вашето здравословно състояние, важно е да подходите към упражненията внимателно, така че да спечелите максимално от това. Преди да започнете, трябва да вземете предвид няколко фактора. Те зависят от неща като вашите цели и нужди, физически или емоционални, а може и двете. Ето няколко примера за типовете въпроси, които може да искате да си зададете:

Какви са сегашните ми физически способности?
Имам ли някакви наранявания или проблеми, които трябва да имам предвид?
Какви са целите ми за тренировки и начин на живот?
Какъв вид упражнения ме интересуват?

След като обмислите нуждите и целите си, поговорете с вашия физиотерапевт или екип, който се грижи за здравословното ви състояние. Що се отнася до хемофилия и активността на тялото ви, те са специалистите. Те могат да използват тази информация, за да ви помогнат да разработите план за упражнения, който да работи както за вас, така и за вашата хемофилия. Заедно можете да правите неща като:

Да прецените всички потенциални рискове, свързани с различни видове спорт и упражнения
Да помислите за различни стратегии, които да ви помогнат да управлявате тези рискове
Да създадете план, който ще ви помогне да постигнете целите си както физически, така и психически.

Стъпка 2: изберете спорт (или два)

Като човек с хемофилия ви се препоръчва да избягвате спортове, които могат да увеличат риска от нараняване. Те обикновено се класифицират като силови спортове с висок риск от нараняване, като например ръгби и футбол. Вместо това е по-добре да опитате други безконтактни спортове, които да ви осигурят добра тренировка и пак могат да бъдат също толкова забавни и състезателни по характер (ако това е нещото, което търсите в даден спорт).

Една част от тях са плуване, голф, бадминтон, стрелба с лък, колоездене, гребане, ветроходство, тенис на маса и ходене. С малко проучване самостоятелно и помощта на вашия физиотерапевт можете да разберете кои дейности са най-подходящи за вас.

Стъпка 3: планирайте правилно вливанията

Ако сте тръгнали към мач, тренировка или просто игра с приятели, важно е да планирате инфузията си в съответствие с тази дейност. Едно общо правило, което трябва да спазвате, е да знаете вашите факторни нива и да се занимавате с по-енергични дейности, само когато знаете, че нивото е достатъчно високо, за да осигури защитата, от която се нуждаете. Екипът ви по хемофилия винаги ще ви помогне да координирате схемите си за вливания и упражнения според вашите нужди.

Стъпка 4: загрейте и отпуснете мускулите

След като обуете маратонките, може да е изкушаващо да се впуснете директно в тренировка, без да загреете. Въпреки това, ако не подготвите правилно тялото си за следващите упражнения, може значително да увеличите риска от нараняване. Вместо да ускорите от 0 до 100, влезте в тренировката си с подгряваща загрявка, включваща леки упражнения и различни разтягания, които да ви помогнат да подобрите своята гъвкавост и да подготвите тялото си за това, което предстои.

След като сте се изпотили и сте готови за душ, може лесно да забравите да разтегнете мускулите си. Но както загряването, така и разтягането след тренировката е наистина важно. То помага на мускулите ви да се възстановяват и не им позволява да се втвърдят. По този начин ще намалите вероятността от развитие на контузия и ще продължите да се движите! Вашият физиотерапевт може да ви посъветва за разтягания и други умерени упражнения за загряване и отпускане, които са най-подходящи за вас и вашата тренировка.

Stretching and exercising with haemophilia
Поддържане на форма с хемофилия

Намери своя ритъм

 

Рутинната тренировка трябва да включва дейности, които помагат за повишаване на вашата издръжливост и поддържане на сърдечно-съдовата система, както и на вашата координация, мускулна сила, гъвкавост и баланс. Упражнения за около 30 минути на равни интервали през седмицата често дават добри резултати. Въпреки това вашият физиотерапевт може да ви посъветва кое би било най-подходящо за вас.

Бавно и сигурно

 

... печели състезанието. Не го правете твърде бързо! Прекаляването може да доведе до нараняване и може да увеличи риска от кървене. А кой иска това? Правете с лекота рутинната си тренировка и я надграждайте бавно с напредването на седмиците.

Спрете незабавно!

 


Ако изпитате болка, незабавно спрете това, което правите. Ако подозирате, че кървите по време на тренировка, свържете се с екипа, който се грижи за вас. Каквото и да правите, не се принуждавайте да завършите тренировката. Тялото ви ще ви благодари за това.

Подновявяне на упражненията след контузия

 

Имате контузия? Това не е краят на света. Ще се завърнете за нула време. Вашият физиотерапевт и екипът, който се грижи за вас, ще оценят тежестта на нараняването ви и ще ви насочат към рехабилитация, от която може да имате нужда. Като цяло, ставни изкълчвания, кръвоизливи и мускулни разтежения изискват приблизително 4-6 седмици, за да бъдат излекувани2. След кръвотечение на ставите всички дейности трябва постепенно да бъдат подновени4.

ИЗТОЧНИЦИ:

1. Wittmeier K and Mulder K. Haemophilia 2007;13(2):31-37.
2. Negrier C, et al. Haemophilia 2013;19:487-498.
3. Tiktinsky R, et al. Haemophilia 2002;8:22-27.
4. World Federation of Hemophilia. Guidelines for the management of haemophilia. 2nd edition. 2012.

 

 

NP-10762

Кое му е хубавото на това да тренираш?

Вероятно това не е първият път, когато сте чули следните думи: физическите упражнения са полезни за вас. И това е вярно. Редовното движение носи много ползи за здравето. Подобрява общото ви състояние, повишава самочувствието ви и намалява риска от сърдечно-съдови заболявания, диабет, остеопороза и някои ракови заболявания. Ползите говорят сами за себе си.

Въпреки че упражненията са полезни за всички, редовната физическа активност, физиотерапията и тренировките могат да бъдат особено полезни за хората с хемофилия. Това се дължи главно на факта, че упражненията увеличават мускулната сила и подобряват стабилността на ставите, което може значително да намали риска от нараняване, кръвоизливи и увреждане на ставите2, 3. Затова поговорете с лекуващия си екип за правилния вид упражнения за вас: движението е чудесен начин да се грижите за себе си както днес, така и утре.

Вдъхновете се

 

Историята на Клайв е само едно от много други истории, която доказва, че ако наистина искате нещо, можете да постигнете необикновени неща - колкото и невъзможно да изглежда това в началото. Историята на Клайв и съпругата му Клеър, техният стремеж и нагласа е чисто вдъхновение. Каква е твоята мечта, която си готов да постигнеш?

Познаване на болестта на ставите

 

Здравите стави позволяват на хората да правят много различни движения.1 Човек с хемофилия може да кърви в една или повече от ставите си.2,3 Повторното кървене в ставите може да доведе до заболяване на ставите, което може да спре човек да извършва ежедневните си дейности.2–8

Знаете ли, че заболяването на ставите може да се появи на всяка възраст1 и има начини да го избегнете?

Източници:

  1. National Institutes of Health: National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases (NIAMS). Healthy Joints Matter. Available at: https://www.niams.nih.gov/health-topics/kids/healthy-joints. Accessed: November 2019.
  2. Knobe K, Berntorp E. Haemophilia and joint disease: pathophysiology, evaluation, and management. J Comorb. 2011 Dec 27;1:51–9.
  3. Berntorp E. Joint outcomes in patients with haemophilia: the importance of adherence to preventive regimens. Haemophilia. 2009 Nov;15(6):1219–27.
  4. Rodriguez-Merchan EC, Jimenez-Yuste V, Aznar JA, Hedner U, Knobe K, et al. Joint protection in haemophilia. Haemophilia. 2011 Sep;17 Suppl 2:1–23.
  5. Bakeer N. A new wave in the evaluation of haemophilic arthropathy. Haemophilia. 2017 Jul;23(4):491–3.
  6. World Health Federation. Assessing and managing bleeds: What are the longterm effects of joint bleeds? Available at: https://www1.wfh.org/en/index.html. Accessed: November 2019.
  7. Gringeri A, Ewenstein B, Reininger A. The burden of bleeding in haemophilia: is one bleed too many? Haemophilia. 2014 Jul;20(4):459–63.
  8. Kuijlaars IAR, Timmer MA, de Kleijn P, Pisters MF, Fischer K. Monitoring joint health in haemophilia: Factors associated with deterioration. Haemophilia. 2017 Nov;23(6):934–40.

Как упражненията помагат на ставите ми?

 

Ставите в тялото ви, включително коленете, бедрата и глезените, се поддържат от различни видове мускули. Намалената сила в тези мускули може да увеличи риска от чести кръвоизливи в ставите, които, както знаете, могат да доведат до хронично подуване и болка. И това може да доведе до цикъл на влошаване, който продължава с всяко кървене.

Поддържане на форма с хемофилия

Упражненията могат да защитят вашите стави от влошаване, като укрепят мускулите, подобрят координацията ви и повишат гъвкавостта ви. Освен това могат да ви помогнат да поддържате здравословно тегло, което минимизира стреса върху ставите ви. Всички тези предимства работят заедно в перфектна хармония, за да се намали честотата и тежестта на кръвотеченията в ставите.

Поддържане на форма с хемофилия

Стъпка 1: задавайте въпроси

Без значение от вашето здравословно състояние, важно е да подходите към упражненията внимателно, така че да спечелите максимално от това. Преди да започнете, трябва да вземете предвид няколко фактора. Те зависят от неща като вашите цели и нужди, физически или емоционални, а може и двете. Ето няколко примера за типовете въпроси, които може да искате да си зададете:

Какви са сегашните ми физически способности?
Имам ли някакви наранявания или проблеми, които трябва да имам предвид?
Какви са целите ми за тренировки и начин на живот?
Какъв вид упражнения ме интересуват?

След като обмислите нуждите и целите си, поговорете с вашия физиотерапевт или екип, който се грижи за здравословното ви състояние. Що се отнася до хемофилия и активността на тялото ви, те са специалистите. Те могат да използват тази информация, за да ви помогнат да разработите план за упражнения, който да работи както за вас, така и за вашата хемофилия. Заедно можете да правите неща като:

Да прецените всички потенциални рискове, свързани с различни видове спорт и упражнения
Да помислите за различни стратегии, които да ви помогнат да управлявате тези рискове
Да създадете план, който ще ви помогне да постигнете целите си както физически, така и психически.

Стъпка 2: изберете спорт (или два)

Като човек с хемофилия ви се препоръчва да избягвате спортове, които могат да увеличат риска от нараняване. Те обикновено се класифицират като силови спортове с висок риск от нараняване, като например ръгби и футбол. Вместо това е по-добре да опитате други безконтактни спортове, които да ви осигурят добра тренировка и пак могат да бъдат също толкова забавни и състезателни по характер (ако това е нещото, което търсите в даден спорт).

Една част от тях са плуване, голф, бадминтон, стрелба с лък, колоездене, гребане, ветроходство, тенис на маса и ходене. С малко проучване самостоятелно и помощта на вашия физиотерапевт можете да разберете кои дейности са най-подходящи за вас.

Стъпка 3: планирайте правилно вливанията

Ако сте тръгнали към мач, тренировка или просто игра с приятели, важно е да планирате инфузията си в съответствие с тази дейност. Едно общо правило, което трябва да спазвате, е да знаете вашите факторни нива и да се занимавате с по-енергични дейности, само когато знаете, че нивото е достатъчно високо, за да осигури защитата, от която се нуждаете. Екипът ви по хемофилия винаги ще ви помогне да координирате схемите си за вливания и упражнения според вашите нужди.

Стъпка 4: загрейте и отпуснете мускулите

След като обуете маратонките, може да е изкушаващо да се впуснете директно в тренировка, без да загреете. Въпреки това, ако не подготвите правилно тялото си за следващите упражнения, може значително да увеличите риска от нараняване. Вместо да ускорите от 0 до 100, влезте в тренировката си с подгряваща загрявка, включваща леки упражнения и различни разтягания, които да ви помогнат да подобрите своята гъвкавост и да подготвите тялото си за това, което предстои.

След като сте се изпотили и сте готови за душ, може лесно да забравите да разтегнете мускулите си. Но както загряването, така и разтягането след тренировката е наистина важно. То помага на мускулите ви да се възстановяват и не им позволява да се втвърдят. По този начин ще намалите вероятността от развитие на контузия и ще продължите да се движите! Вашият физиотерапевт може да ви посъветва за разтягания и други умерени упражнения за загряване и отпускане, които са най-подходящи за вас и вашата тренировка.

Stretching and exercising with haemophilia
Поддържане на форма с хемофилия

Намери своя ритъм

 

Рутинната тренировка трябва да включва дейности, които помагат за повишаване на вашата издръжливост и поддържане на сърдечно-съдовата система, както и на вашата координация, мускулна сила, гъвкавост и баланс. Упражнения за около 30 минути на равни интервали през седмицата често дават добри резултати. Въпреки това вашият физиотерапевт може да ви посъветва кое би било най-подходящо за вас.

Бавно и сигурно

 

... печели състезанието. Не го правете твърде бързо! Прекаляването може да доведе до нараняване и може да увеличи риска от кървене. А кой иска това? Правете с лекота рутинната си тренировка и я надграждайте бавно с напредването на седмиците.

Спрете незабавно!

 


Ако изпитате болка, незабавно спрете това, което правите. Ако подозирате, че кървите по време на тренировка, свържете се с екипа, който се грижи за вас. Каквото и да правите, не се принуждавайте да завършите тренировката. Тялото ви ще ви благодари за това.

Подновявяне на упражненията след контузия

 

Имате контузия? Това не е краят на света. Ще се завърнете за нула време. Вашият физиотерапевт и екипът, който се грижи за вас, ще оценят тежестта на нараняването ви и ще ви насочат към рехабилитация, от която може да имате нужда. Като цяло, ставни изкълчвания, кръвоизливи и мускулни разтежения изискват приблизително 4-6 седмици, за да бъдат излекувани2. След кръвотечение на ставите всички дейности трябва постепенно да бъдат подновени4.

ИЗТОЧНИЦИ:

1. Wittmeier K and Mulder K. Haemophilia 2007;13(2):31-37.
2. Negrier C, et al. Haemophilia 2013;19:487-498.
3. Tiktinsky R, et al. Haemophilia 2002;8:22-27.
4. World Federation of Hemophilia. Guidelines for the management of haemophilia. 2nd edition. 2012.

 

 

NP-10762